Каталог товарів
15 грудня 2021, 23:00

Діагональні та радіальні мотоциклетні шини. Конструкція та використання

Диагональные и радиальные мотоциклетные шины. Конструкция и использование

Дуже важливою частиною будь-якого мотоцикла є шини, але багато мотоциклістів або не надають шин особливого значення, або не зовсім правильно розуміють, які саме шини їм потрібні. Шини впливають на керованість мотоцикла, комфортабельність, загальну якість поїздки та, звичайно, безпеку.

Нещодавно я мав задоволення поговорити з Майком Меннігом (Mike Manning) з Dunlop Tires. Фірма Dunlop - найбільший у світі виробник шин для мотоциклів, і Майк знає про шини практично все, що потрібно знати. Він люб'язно відповів на всі запитання.

Спочатку поговоримо про найголовніші речі. Існує два типи конструкції шин – діагональна та радіальна. Найзагальніша відмінність: більшість круїзерів оснащуються діагональними шинами, а спортивні байки – радіальними. (Щоб підтримувати тиск у шинах, для пропіцованих коліс потрібна камера, а литі колеса дозволяють використовувати безкамерні шини.) Діагональна шина має круглий профіль і високі бічні стінки (боковини). У радіальної шини плоскіший профіль і не такі високі стінки (боковини).

Модель-емуляція та барабанна машина. Вплив технології, що емулює обертання, та барабанної машини на розробку конструкції, профілю та протектора шини.

Каркас (матеріал під протектором) діагональної шини виготовляється з перехресних шарів нейлону або плетеного целюлозного хімічного волокна. Кожен із кількох шарів шини розташовується у протилежному напрямку, під кутом; іншими словами, шари розташовані перехресно, у вигляді літери "Х". Саме тому шина називається "діагональною".

У деяких шинах зверху цих перехресних шарів наноситься ще один шар, який називається "ременем", або "ременями" шини. Цей шар наноситься у напрямку обертання шини. Шина з таким додатковим шаром називається "діагонально-переперезаною". Коли шина обертається, невелика частина її поверхні, яка стикається з дорожнім покриттям і називається "contact patch" ("контактною площею"), на секунду випрямляється, стає плоскою. Тому під час обертання шини вона постійно змінює свою форму в точці контакту з дорогою, випрямляється, а потім знову набуває своєї початкової форми. Така постійна зміна форми виробляє тепло; висока температура, хороше розігрів шини покращує її зчеплення з дорогою. Але надто висока температура шини починає надавати негативний ефект, оскільки знижуються характеристики шини, і збільшується її знос.

Конструкція та профіль шини.
Передня. Каркас: 2 шари (нейлон); «Брейкер» - ремінь амортизаційний: 2 шари (арамід); Профіль: радіальний одинарний (одинарний).
Задня. Каркас: 1 шар (целюлозне волокно чи нейлон); Ремінь: JLB (арамід); Подушечний пояс: 1 шар (целюлозне волокно або арамід); Профіль: радіальний сингл (сингль).

У радіальної шини шари розташовані "радіально", під кутом 90 градусів до напрямку обертання шини. Така конструкція шини генерує меншу кількість тепла, і температура розігріву шини стає меншою. Недолік такої шини полягає в тому, що боковини згинаються легше, тому профіль шини стає коротшим. Низький профіль означає, що така конструкція шини не може справлятися з вищими навантаженнями, які зазнає великого і важкого круїзера з пасажиром і багажем на борту. Конструкція підвіски круїзера та характеристики виконання повороту більш пристосовані для діагональних шин, тому перш ніж купувати шину, переконайтеся, що вона підходить для вашого конкретного байка.

У діагональних та радіальних шин малюнок протектора, його "канавки", дуже сильно відрізняються, що обумовлено призначенням шин. Малюнок протектора розробляється таким чином, щоб відводити воду з "контактної ділянки" шини, щоб шина не зісковзувала вбік з наміченої траєкторії, коли мотоцикл їде по воді або водній плівці, якою покрита дорога. Чим більша кількість "канавок", тим ефективніше шина справляється з цією функцією. Круїзери та турингові мотоцикли призначені для подорожей під час дощу, тому керованість на вологому покритті дороги є важливою характеристикою шини. Спортивні байки, навпаки, не призначені для пересування під час дощу. Тому чим менше канавок у протектора шини, тим більша площа гуми стикається з поверхнею дороги і, отже, покращується зчеплення шини із сухим дорожнім покриттям.

Розробка профілю шини. Площа контактної поверхні за зміни кута нахилу мотоцикла.

При виборі шин важливим фактором є довговічність, або знос, стирання шини. М'які композитні матеріали мають велике зчеплення з дорогою, але швидше зношуються. Більш жорсткі матеріали менш схильні до зносу, але їх ступінь зчеплення з дорогою менше. При розробці шин виробникам доводиться враховувати багато різних факторів, щоб зробити дорожню шину, яка мала б баланс між ефективним зчепленням з дорогою і довговічністю.

Профілі задньої шини.

Але найважливіші фактори, що впливають на довговічність шини, контролюються самим мотоциклістом. Першочерговим фактором, який призводить до передчасного зношування шини, є недостатнє накачування шини. Майк Меннінг відвідує різні моторизовані заходи, що проводяться на території США, разом із групою експертів Dunlop Tire Inspection Crew. Група здійснює безкоштовний огляд шин у всіх мотоциклів. Майк каже, що 85% усіх шин, які перевіряє група, є недостатньо накачаними. Це не тільки небезпечно впливає на керованість мотоцикла, а й скорочує довговічність шини на 20-40%. Майк рекомендує керуватися тиском у шині, який вказує виробник конкретної шини, а не тим значенням, яке вказує виробник мотоцикла у посібнику користувача. Тільки так можна досягти оптимальних характеристик шини. Ми можемо безпечно накачати шину до максимального значення, яке вказується на боковині кожної шини. Так ви зможете впоратися з більшим навантаженням, коли їдете з пасажиром та багажем.

Розробка переднього та заднього протекторів для сухого та вологого покриттів.

На ступінь зносу шини також впливає стиль водіння. У круїзерів зазвичай спочатку зношується задня шина, тому що на задню шину розподіляється більше ваги, і саме на задню шину припадають усі сили зчеплення та гальмування, тому що водії круїзерів частіше користуються заднім гальмом, а не переднім. Екстремальніші, агресивніші водії, втім, спочатку стирають передню шину. Я частіше гальму пізніше при вході в поворот, головним чином, користуючись переднім гальмом, потім "пірнаю" в поворот на вищій швидкості, а при виході з повороту збільшую прискорення. Тому я прикладаю більшу частину сил на передню, а не на задню шину. Виробники шин зазвичай роблять протектор задньої шини товстішим, щоб весь комплект шин зношувався приблизно однаково. Найкраще змінювати обидві шини одночасно, щоб мотоцикл мав однаковий ступінь зчеплення з дорожнім покриттям і спереду, і ззаду. При встановленні нових шин також непогано відразу встановити нові вентилі.

Багато мотоциклістів хотіли б встановити ширші або більші за розміром шини, але зазвичай це не дуже гарна ідея. Насамперед, потрібно звернути увагу на кліренс, відстань між крилами та частинами підвіски. Зміна розміру шини зазвичай негативно впливає на керованість мотоцикла, а в багатьох випадках може зробити поїздку на байку небезпечною.

Потрібно завжди міняти шини, коли глибина протектора досягає 1/32 дюйма (0,79 мм). Якщо ви сумніваєтеся, проведіть центовий тест: якщо ви вставляєте монету в канавку так, щоб голова Лінкольна була спрямована всередину, і ви бачите верхню частину голови, то настав час змінювати цю шину.

Малюнок протектора шини D208.

Якщо, на ваше розчарування, ви прокололи покришку, найбезпечнішим способом її замінити. Шину можна відновити, якщо прокол розташований у центрі протектора, але її неможливо відремонтувати, якщо прокол розташований ближче до боковини. Грамотно відремонтувати покришку можна лише тоді, коли її знято з мотоцикла, а ремонт виконує кваліфікований фахівець. Комплект для ремонту покришки, коли латка наноситься тільки із зовнішньої поверхні шини, призначена лише для того, щоб можна було дістатися потрібного місця. При цьому виробники шин рекомендують не користуватися такими комплектами, тому що ви не можете оцінити ступінь внутрішніх пошкоджень шини, і шина може здутися навіть якщо ви поїдете до будинку дуже повільно. Пам'ятайте, що несправна шина під час руху на швидкості може коштувати вам життя, тому не намагайтеся заощадити кілька доларів на професійному ремонті.

Одне з питань, яке я собі постійно ставив, - чому мотоциклетні шини коштують так дорого; у багатьох випадках навіть більше, ніж більші та важкі автомобільні покришки. Майк каже, що відповісти на це питання непросто. На вартість впливає багато факторів. Насамперед мотоциклетна шина повинна відповідати набагато більшій кількості інженерних вимог, тому що на квадратний дюйм контактної ділянки шини припадає більше значення потужності. Також, при поворотах та гальмуванні мотоциклетна шина зазнає великого навантаження і повинна справлятися з багатьма силами впливу порівняно з автомобільними шинами.

Розробка гуми протектора.
Новий компаунд протектора - полімер, вуглець, силікон (двоокис кремнію). Вплив цих компонентів на характеристики шини: зчеплення з дорожнім покриттям, зчеплення з вологою поверхнею, зчеплення з сухою поверхнею.

Мотоциклетні шини можуть включати до дев'яти різних композиційних матеріалів, тоді як у автомобільної покришки таких матеріалів може бути всього два або три. Крім того, при розробці потрібно проводити більше тестів, оскільки мотоциклетна шина призначена для великої кількості різних моделей мотоциклів і з кожною моделлю шина повинна працювати ефективно і безпечно. Іншим фактором, який збільшує вартість, є той факт, що виробники випускають меншу кількість мотоциклетних шин, на відміну від автомобільних, тому тут не можна говорити про великомасштабне виробництво, яке завжди знижує собівартість. Так як деякі виробники планують випуск деяких розмірів шин лише протягом одного тижня або одного місяця протягом року, доводиться зберігати на складі більше продукції, що також збільшує собівартість.

Мотоцикліст повинен знати про шини дуже багато. Не важливо, якої марки ваш мотоцикл, чи яку марку шин ви купуєте, життєво важливу інформацію про шини можна отримати на сайті Dunlopmotorcycle.com. Чим більше ви знаєте про свої шини, тим краще ви орієнтуватиметеся при виборі і купівлі шин, знатимете, як потрібно обслуговувати шину, їздитимете безпечніше і цікавіше.

Пневматична шина (1-17)

1 - покришка;
2 - повітряна камера;
3 - повітряний вентиль камери;
4 - запобіжна стрічка камери.

5 - безкамерна шина;
6 - герметизуючий шар;
7 - ущільнений обід колеса;
8 - повітряний вентиль обода колеса;
11 – ущільнення повітряного вентиля.

9 - золотник повітряного вентиля;
10 – ковпачок повітряного вентиля.

12 - ширина обода колеса;
13 – ширина шини; ширина шини;
14 - внутрішній діаметр шини; внутрішній діаметр покришки;
15 - базовий діаметр шини; базовий діаметр шини.

16 - шип шини; шип покришки;
17 - шипована шина; шипована шина.

Тип шини

а - діагональна шина;
1 - діагональний шар корду;
4 - покажчик стирання.

b - радіальна шина;
2 - шар пояса; шар брекера;
3 - променевий шар корду.

с - діагонально-переперезана шина;
1 - діагональний шар корду;
2 - шар пояса; шар брекера.

d - шина супер-сингл (супер-сингль);
5 - ковзний буртик.

е - трипротекторна шина;
6 - центруючий виступ;
7 - збірний протектор.

f - шина зі збірним протектором;
6 - центруючий виступ;
7 - збірний протектор.

h - безаварійна шина;
8 - двокамерна шина;
9 - трикамерна шина;
10 - самозаклеювальна шина;
11 - заклеювальна маса;
12 - губчаста гума;
13 - перекриття.


j - низькопрофільна шина;
k - наднизькопрофільна шина;
l – широка шина;
5 - ковзний буртик.

m - витіснювач води.

Елементи шини

1 - каркас покришки;
2 - подушечний пояс;
3 - жолобок малюнка протектора;
4 - бігова доріжка; протектор;
5 - боковина протектора;
6 - гумовий прошарок;
7 - борт;
8 - оболонка борту;
9 - п'ята борту покришки;
10 - шкарпетка;
11 - борт покришки;
12 - обгортка осердя;
13 - ізоляція сердечника;
14 - бортовий сердечник;
15 - покриття борта;
16 - боковина; бік;
17 - сережки.