Каталог товарів
20 липня 2021, 0:00

Ланцюгова передача

Цепная передача

Вузли сучасних мотоциклів частого догляду та постійної уваги до себе не вимагають. За винятком, мабуть, головною ланцюгової передачі, до цього дня залишається "вузьким місцем" в конструкції.

Вибір

Ланцюги продаються як заклепані на заводі, так і розімкнуті. До розімкнутої ланцюга зазвичай додається ланка з пружинним або заклепиваемим замком (часто в комплекті йдуть обидва замки відразу). Для установки заклепаних ланцюгів доводиться, як правило, знімати задній маятник, але можна поєднати це з оглядом і мастилом підшипників задньої підвіски. Надійність ланцюга, заклепаних на заводі, найбільш висока, хоча нові замки ZJ від DID володіють, за твердженням виробника, навіть більшою міцністю, ніж сама ланцюг. Найменш надійним вважається пружинний замок, хоча його міцність теж цілком достатня для звичайної їзди.

Цифрова маркування ланцюгів (520, 525, 530), що означає крок і ширину, стандартна у всіх виробників. А ось літери після цифр, що позначають міцність і форму гумового ущільнення, різні у всіх виробників. Тому потрібно дивитися по каталогу підходить саме вам варіант. При замовленні нового ланцюга потрібно знати модель і рік випуску вашого мотоцикла. Іноді на один мотоцикл допускається установка ланцюгів з різною цифровим маркуванням. При такій заміні потрібно обов'язково міняти і зірочки.

Цепь O-ring X-ring
Гумова прокладка буває різних форм. Це, по суті, сальник, що утримує мастило і захищає її від бруду. Найпростіше ущільнення має форму бублика і називається O-ring, більш складні форми ущільнення, типу X-ring, краще утримують мастило. Ідея в тому, що можливий тиск мастила не віджимає кромку сальника, а навпаки, притискає її до робочої поверхні. Потрібно розуміти, що ланцюг живе доти, поки зберігається заводська мастило. Крім того, виробник намагається новими формами ущільнень знижувати сили тертя. Бувають, звичайно, ланцюги і зовсім без ущільнення. Вони використовуються в спорті і на деяких дешевих мотоциклах.
Найкращою стійкістю в важких умовах експлуатації володіють вироби марки DID. Втім, ланцюги інших виробників теж поводяться непогано. В цілому, якість зазвичай відповідає ціні.

Установка
Перший раз має сенс подивитися, як змінює ланцюг майстер, заощадивши при цьому купу зусиль і звівши до мінімуму ризик запороти новий ланцюг. Расклепка і заклепка ланцюга при певній вправності можна надсилати за допомогою болгарки, зубила, кувалди і молотка. Болгаркою зрізаємо стару ланцюг. Нову ставимо на місце, і, підклавши позаду кувалду, розклепуємо зубилом, намагаючись працювати акуратно і не пошкодити гумове колечко ущільнення.

Устройство расклепки цепи мотоцикла
Більш цивілізований метод - використання спеціальної струбцини типу Motodetail ($ 40 за каталогом Louis) або DID KM500. До речі, приблизно стільки ж коштує установка ланцюга в сервісі. У комплекті зі струбциною йде спеціальна зволікання для захисту гумок при установці ланцюга.

Ланцюг з пружинним замком ставити простіше. Не забудьте тільки, що замок має дивитися розімкнутої частиною назад по відношенню до напрямку руху ланцюга.
До речі, якщо наклеїти на маятник при установці ланцюга наклеечку з лінійкою, що йде зазвичай в комплекті з ланцюгом, то буде видно, коли ланцюг розтягнулася, і пора її міняти.

Регулювання
Регулювати натяг ланцюга найкраще, посадивши в сідло пару нероб товстіший. Ланцюг в такому випадку буде натягнута по максимуму, і її провисання має становити 10-15 мм. Іноді виробник мотоцикла вказує провисання ланцюга на розвантаженому мотоциклі. Таке регулювання буде менш точною.

Якщо сильно перетягнути ланцюг, вона моментально розтягується до попереднього стану. Повторіть цей процес кілька разів і отримаєте дійсно зношену ланцюг. Потрібно пам'ятати, що через злегка провисшей ланцюга нічого страшного не трапиться, ну хіба що за маятник почне чіплятися. А ось перетягнути ланцюг може просто порватися, не кажучи вже про багаторазово збільшується її знос і псування зірочок і підшипників.
Сильно зношений ланцюг тягнеться нерівномірно, тому спочатку потрібно вивісити заднє колесо і, потроху прокручуючи його, перевіряти провисання в кожному місці до тих пір, поки ваша рука не покриється мастилом повністю. Підтяжку потрібно виробляти в самому натягнутому місці. В іншому випадку це місце виявиться перетягнутий. Іноді виявляється, що в іншому місці ланцюг вже почала бити по маятнику. Таку ланцюг доведеться замінити.

На більшості мотоциклів ланцюг натягується відсуванням заднього колеса по мітках на обох сторонах маятника. Для спрощення процесу є спеціальне пристосування. Після регулювання варто переконатися, що колеса дійсно стоять на одній лінії. Для цього досить прикласти пару довгих рівних предметів, наприклад, рівнів або металевих профілів, до коліс зліва і справа.
Зірочки теж повинні стояти в одній площині. Втрачена при розборі колеса регулювальна шайба прискорить знос і ланцюги, і зірочок.

Знос
Термін життя ланцюга дуже сильно залежить від стилю і умов їзди. Якщо їздити без ривків, не поспішаючи, по чистим дорогах, змащуючи ланцюг після кожного дощу, ланцюг може пройти більше 40000 км. Розгони на межі, їзда на задньому колесі, їзда по піску скорочують життя ланцюга до 10000 км і менше.
Як показує практика, ланцюг вимагає підтяжки після першої тисячі кілометрів. Потім підтяжка тривалий період часу не потрібно. До кінця життя ланцюг починає сильно шуміти, її доводиться підтягувати майже кожен день, причому нерівномірність зносу призводить до помітних ривків на маленькій швидкості. Відлітають зовнішні ролики - ознака швидкого обриву ланцюга. Причому, обірвавшись, ланцюг може розбити картер і навіть заклинити заднє колесо. Хоча найчастіше вона просто змійкою "стікає" на асфальт.

Расклепка цепи І забудьте совкові методи укорочення ланцюга на одну ланку при сильному зносі. На іномарках на ланцюг діють зовсім інші навантаження ...
Зірочки бажано, але необов'язково, міняти при кожній заміні ланцюга. Якщо їх знос на око не помітний, і "жаба душить" купувати нові, то досить просто перевернути їх на 180 градусів. Врахуйте, що сильно зношений ланцюг швидко "їсть" зірочки, а старі зірочки роблять те ж саме з ланцюгом. Майте на увазі при цьому, що зірочки стоять набагато дешевше ланцюга, а на комплекти ланцюг-зірочки покладаються знижки.

Мастило
Змащуючи ланцюг, насправді ми змащуємо тільки зовнішні ролики і захищаємо гумове ущільнення від розтріскування. А ще мастило - хороша приманка для бруду. Основна ж мастило закладена виробником і працює до кінця життя ланцюга.

Періодичність змащення залежить від умов експлуатації. В ідеалі, при їзді по місту, потрібно змащувати ланцюг один раз в 500 км і після кожного дощу. Загальний принцип: мастило повинна відчуватися на дотик, тобто ланцюг повинна бути липкою. Можна змащувати ланцюг і рідше. Так, є приклад, коли за 17000 км ланцюг обслуговували всього чотири рази.

При сильному забрудненні ланцюг миють перед мастилом м'якою щіткою з милом. Можна промивати сильно забруднену ланцюг в гасі або рідини типу WD40 (але не в бензині!), Хоча, при цьому може вимиватися і заводська мастило. Уникайте чистити ланцюг мийками високого тиску, типу Karcher. Вони легко рвуть гумові ущільнення.

Змащувати краще гарячу ланцюг. Після мастила потрібно дати мотоциклу постояти 10-15 хвилин, щоб мастило встигла прилипнути до ланцюга і не розліталася, забризкуючи все навколо. Для зручності чищення і змащення є різні пристосування, що надягають на ланцюг.
Існує система автоматичного змащення ланцюга Scottoiler. Вона досить дорога ($ 140) і складна в установці, тому широкого поширення не отримала. Але термін життя ланцюга при її використанні збільшується значно.

Альтернативи
Кардан, безсумнівно, простіше в експлуатації, але теж здатний зламатися, причому статися це може несподівано, з блокуванням заднього колеса. Крім того, кардан відбирає велику кількість потужності (до 15%), і має велику вагу. Тому більшість мотоциклів мають ланцюгову передачу, хоча туристичні мотоцикли часто оснащуються карданами.

Ремінний привід непопулярний. Його недоліки - боязнь великих навантажень, швидкий знос від піску і бруду - поки перекривають гідності - плавність ходу, рідкісне обслуговування, чистоту. Хоча технології не стоять на місці.